Google Tag Manager: wat is het? Wat kan je ermee doen?

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager, afgekort als GTM, is een product van Google waarmee je aangepaste stukjes code op je website kan plaatsen zonder een tussenkomst van een webbouwer.

Onderdelen van GTM

Om GTM te begrijpen is het ook handig om zijn onderdelen te kennen:

  • Tag is een stukje code (in Javascript) dat onder bepaalde omstandigheden geactiveerd wordt. Het stuurt informatie naar een derde partij, een voorbeeld hiervan Google Ads. De tag kan geactiveerd worden bij het laden van een pagina of wanneer een bezoeker op een button klikt. Dit wordt triggers genoemd.
  • Triggers geeft aan wanneer een tag geactiveerd moet worden. Een trigger kan bijvoorbeeld een klik, paginaweergave of betrokkenheid van de gebruiker zijn.
  • Variabelen bevatten informatie die kan gebruikt worden voor tags en triggers. Een voorbeeld is de tracking ID van Google Analytics.

Voordelen van GTM

  • Het vergroot de flexibiliteit doordat je uw eigen tags kan toevoegen en bijhouden.
  • Een eenvoudige integratie vanwege de gebruiksvriendelijke foutcontrole en snel geladen tags.
  • Je hebt geen developer nodig. Zo spaar je ook wat geld ;).
  • Je kan het linken aan Google Analytics
  • GTM is helemaal gratis.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig met je Google Tag Manager, Google Analytics, Website, Sociale media,… Aarzel niet en contacteer mij!